Solovandring på Roslagsleden

Varför inte ta tillfället i akt att återhämta sig när det är lite långledigt såhär under påskhelgen.
Och vad passar inte bättre än att utforska någon av våra hundratals leder i Sverige.
Våren är på ingång och vädergudarna har varit med oss här under påskhelgen.
Med kli i benen och en kropp som behöver trimmas, är vandring en bra måttstock på vart kroppens kondition är efter vinterns dvala.

Roslagsleden är en 190 kilometer lång vandringsled med 11 etapper. Den sträcker sig från Danderyd i söder till Grisslehamn i norr.
Den delen jag valde att gå var från etapp 4, Domarudden till etapp 1, Danderyd. Med ett par avstickare längs vägen.
Jag tog mig ut till Österåkers kommun redan på påskaftonskväll för att få en tidig start dagen därpå.
Första natten tillbringade jag vid sjön Trehörningen. Här finns ett vindskydd med eldningsmöjlighet.
Dagen därpå gick jag upp tidigt för att vara klar i ottan. Jag visste att dagens vandring skulle bli lång.

Roslagsleden i Österåker, Vallentuna, Täby och Sollentuna kommun har en väldigt vacker och varierande samt rolig natur att traska omkring i.
Man möts av fin tät tallskog, öppna ängar och många sjöar. Gamla gårdar och torp samt underbar fågelsång.
Första stoppet blev vid Harsjön med strålande solsken och god mat. Strax därefter blev jag kaffesugen och passerade just i denna stund Brollsta Krog som precis ligger bredvid
vägen. Trevlig personal, bulle i munnen och med nybryggt kaffe i handen gick jag vidare in i skogen.
Från Lövhagen ned till Brottby var den tråkigaste sträckan med nya kalhyggen och lerig mark.
Även om naturen inte behagade likt tidigare, fick jag se mycket klövvilt som jag även fångade på film.
I Brottby passade jag på att gå in på Ica för att fylla på vattenreserverna och lite tilltugg.
Angarnsjöängen i Vallentuna kommun blev övernattningsplatsen denna dag. Efter 35 kilometer var jag ganska trött, så det dröjde inte länge efter kvällsmat innan man gick en rond med John Blund.

Dagen därpå kom jag iväg något senare än beräknat.
Med flaggan i topp och solen som vägvisare traskade jag vidare. I Vallentuna kommun börjar vårt fornnordiska arv av runstenar och gravplatser att förkovra sig i. Väl inne i Täby kommun – med stora kliv mot Vallentunasjön blev det lunch och kaffe. Väl framme går leden precis intill sjön. Vallentunasjön är en ganska stor sjö vilket ger en fin utsikt. Efter att jag gått förbi Romantiska udden passade jag på att ta en fika och lufta mina fötter.
Nästa stopp blev vid Hagby gård, här finns mer av vårt fornnordiska arv att ta del av i form av vackra runstenar och information om platsen.

Sista sträckan var 13 kilometer lång, från Hagby till Danderyd. Även här går leden bredvid sjöar och vattendrag. Klockan närmade sig fem och nu började jag bli trött i kroppen och försökte bara njuta av det vackra soliga vädret. Ytterligare 38 kilometer och klockan nära sju, nådde jag min slutdestination av Roslagsleden för denna gång.
Jag kan starkt rekommendera denna led som har en förhållandevis lätt och fin terräng.